amp-web-push-widget button.amp-subscribe { display: inline-flex; align-items: center; border-radius: 5px; border: 0; box-sizing: border-box; margin: 0; padding: 10px 15px; cursor: pointer; outline: none; font-size: 15px; font-weight: 500; background: #4A90E2; margin-top: 7px; color: white; box-shadow: 0 1px 1px 0 rgba(0, 0, 0, 0.5); -webkit-tap-highlight-color: rgba(0, 0, 0, 0); } .amp-logo amp-img{width:55px} .amp-menu input{display:none;}.amp-menu li.menu-item-has-children ul{display:none;}.amp-menu li{position:relative;display:block;}.amp-menu > li a{display:block;} /* Inline styles */ p.acss9ebb7{text-align:justify;}h2.acss9ebb7{text-align:justify;}ul.acss9ebb7{text-align:justify;} .ampforwp_wc_shortcode{margin-top: 0;padding:0;display:inline-block;width: 100%;} .ampforwp_wc_shortcode li{position: relative;width:29%; font-size:12px; line-height: 1; float: left;list-style-type: none;margin:2%;} .ampforwp_wc_shortcode .onsale{position: absolute;top: 0;right: 0;background: #ddd;padding: 7px;font-size: 12px;} .single-post .ampforwp_wc_shortcode li amp-img{margin:0} .ampforwp-wc-title{margin: 8px 0px 10px 0px;font-size: 13px;} .ampforwp-wc-price{color:#444} .wc_widgettitle{text-align:center;margin-bottom: 0px;} .ampforwp-wc-price, .ampforwp_wc_star_rating{float:left;margin-right: 10px;} .icon-widgets:before {content: "\e1bd";}.icon-search:before {content: "\e8b6";}.icon-shopping-cart:after {content: "\e8cc";}
Categories: مقالات

تسمه نقاله چگونه کار می‌ کند؟ + عکس و ویدیو

تسمه نقاله یا نوار نقاله که بعضا با نام‌های همچون نوار کانوایر و تسمه کانوایر نیز شناخته شده هستند، به‌طور کلی تسمه نقاله وظیفه انتقال و حمل مواد سبک و سنگین در خط‌ های تولید، مونتاژ، بسته‌ بندی، بارگیری و … را انجام می‌دهد. گستردگی موارد استفاده از تسمه نقاله و تنوع شرایط کاری باعث وسعت بخشیدن به توسعه بخشیدن به نوار نقاله‌ها شده است به طوری که امروزه نوار نقاله‌ ها جز جدایی ناپذیری از صنعت هستند. علاوه بر جابه‌جایی مواد لازم است بعضی مواقع از نوار نقاله‌ ها در شرایط خاصی که امکان کار انسانی وجود ندارد مانند تحمل دمای بسیار بالا و پایین، تحت فشار، توانایی تحمل وزن سنگین و همچنین جابه جایی در سطح شیب‌دار استفاده می‌شود.

به‌ طور کلی استفاده از نوار نقاله‌ها در صنعت بسیار سودمند است که علاوه بر سرعت بخشیدن به خطوط انتقال بسیار مقرون به صرفه‌ تر و با اطمینان‌ تر از جابه‌ جایی مواد به وسیله نیروی انسانی است. اگر شما مایل می‌باشید تا بدانید تسمه نقاله چگونه کار می‌ کند؟ لطفاً در ادامه با ما همراه باشید ما به طور کامل روش کار تسمه نقاله و اجزای تشکیل‌ دهنده هر نوار نقاله را برای شما شرح می‌ دهیم.

جهت اطلاع از قیمت تسمه نقاله با تیم فروش تماس حاصل نمایید.

تسمه نقاله چگونه کار می‌ کند؟

روش کار تسمه نقاله در انتقال دادن مواد به صورت مکانیکی از نقطه‌ ی به نقطه‌ ی دیگر است. نوار نقاله همانند یک کمربند گسترده است که به شکل یک حلقه پیوسته در آمده است. این تسمه بر روی غلتک‌ ها سوار شده است و با موتور الکتریکی و حرکت غلتک‌ها، تسمه شروع به حرکت و در نتیجه این اعمال هماهنگ جابه‌ جایی از یک نقطه توسط نوار نقاله به نقطه دیگر صورت می‌ گیرد. پس می‌توان در جواب اینکه تسمه نقاله چگونه کار می‌کند؟ به زبان ساده می‌ توان گفت: هماهنگی میان الکتروموتور و غلتک‌های مختلف منجر به حرکت تسمه و در نتیجه جا‌جایی مواد می‌شود. در زیر هر کدام از این قطعات به طور جداگانه تشریح شده‌اند.

  • تسمه (بلت) نوار نقاله

اگر بخواهیم از نظر لغوی این وسیله را مورد بررسی قرار دهیم، می‌توانیم بگوییم: با توجه به اینکه مواد برای جابه‌جایی روی یک تسمه (نوار یا بلت) قرار می‌گیرند به این سیستم تسمه نوار نقاله یا تسمه نقاله می‌گویند. با توجه به این تعریف مشخص می‌شود تسمه اصلی‌ترین جز هر نوار نقاله است. تسمه نوار نقاله به‌طور معمول از جنس پلاستیک و یا پی وی سی می‌باشند. تسمه از یک یا چند لایه تشکیل شده است ولی در کمترین حالت، ممکن است این لایه دارای سه پوشش لاستیکی بالا، منجید و پوشش لاستیکی پایین باشد.

برای افزایش مقاومت، منجید‌ها به صورت تار و پود بافته می‌شوند. به‌طور کلی منجید‌های فولادی، نایلونی، کتان و آرامید در بازار یافت می‌شود. برای کارایی بهتر، زیبایی و کاهش استهلاک تسمه نقاله در دو طرف آن پوششی از جنس لاستیک و یا پلاستیک قرار داده می‌شود. بسته به نوع و وزن مواد حمل شونده جنس تسمه نقاله انتخابی متفاوت است، به عبارتی می‌توان گفت هرچه وزن مواد ما بیشتر باشد باید از تسمه با استحکام و مقاومت بیشتر استفاده کرد. تصویر چند نمونه از تسمه نوار نقاله در زیر آمده است.

  • رولیک:

رولیک‌ها هرز گرد‌هایی بسیار کاربردی و یکی از اجزای مهم نوار نقاله‌ها می‌باشند. با اختراع رولیک‌ها تحولی عظیم و شگرف در رشد و شکوفایی تمام صنایع بوجود آمد. این هرز گرد تأثیر بسیار ویژه‌ای در توسعه نوار نقاله‌ها داشت و یکی از تجهیزات جانبی بسیار مهم در ساخت نوار نقاله‌ ها به‌شمار می‌رود. رولیک‌ها در نوار نقاله به دو صورت رفت و برگشت کار گذاشته می‌شوند. رولیک‌های رفت علاوه بر وزن تسمه وزن مواد انتقالی را نیز باید تحمل کنند ولی رولیک‌های برگشت تنها وزن تسمه را در مسیر برگشت تحمل می‌کند. رولیک‌ها در اشکال و ابعاد مختلف ساخته می‌شود در ادامه تصویر چند رولیک برای درک بهتر شما همراهان عزیز از این قطعه آورده شده است.

  • درام نوار نقاله

درام یا همان غلتک نوار نقاله یکی دیگر از قسمت‌های بسیار مهم نوار نقاله می‌باشد، که در اصطلاح به آن پولی نوار نقاله هم گفته می‌شود. تسمه نوار نقاله در ابتدا و انتها به دور درام محدود می‌شوند. اصولاً به درام ابتدایی درام محرک (Head pulley) نیز گفته می‌شود و به درام انتها درام متحرک (Tail pulley) یا هرزگرد نیز می‌گویند. عدم انتخاب صحیح غلتک باعث افزایش استهلاک و به دنبال آن کاهش عملکرد نوار نقاله می‌شود. درامی که به الکتروموتور و گیربکس وصل می‌شود، درام محرک می‌باشد از این رو این غلتک باید طبق اصول استاندارد و بسیار با دقت طراحی و ساخته شود. درام‌ها معمولاً از جنس فولاد ساخته می‌شود و از یک لایه لاستیک مقاوم برای ساخت لایه رویی درام جهت ایجاد اصطکاک و کاهش آسیب به تسمه استفاده می‌شود. درام‌ها در تنوع ساخته می‌شوند که می‌توان از درام ساده فلزی، درام با روکش پلاستیک (درام رابر شده) و همچنین درام میلگردی (درام شبکه‌ای) نام برد که معمولاً به وفور در بازار موجود می‌باشند.

  • الکتروموتور نوار نقاله

تمامی نوار نقاله‌ها برای حرکت و جابه‌جایی به الکتروموتور نیاز دارند. می‌توان گفت: الکتروموتور یک نوار نقاله قلب این وسیله است و از این وسیله برای تأمین توان مورد نیاز گشتاور نوار نقاله استفاده می‌شود که به زبان ساده‌تر الکتروموتور نیروی لازم برای حرکت و جابه‌جایی نوار نقاله را فراهم می‌کند. با توجه به محیط، ارتفاع، طول و نوع نوار نقاله از الکتروموتور‌های مختلف استفاده می‌شود. الکتروموتور نوار نقاله در انواع مختلف ساخته می‌شود که در زیر چند نمونه از پرکاربردترین این الکتروموتور‌ها برای شما شرح داده می‌شود.

  • الکتروموتور حلزونی
  • الکتروموتور شافت مستقیم
  • گیربکس کانوایر کرانوئل
  • الکتروموتور آویز

بسته به شرایط عملیاتی و بهره‌برداری از انواع الکتروموتور استفاده می‌شود. توجه داشته باشید زمانی که می‌خواهیم از نوار نقاله شیب‌دار استفاده کنیم باید از یک بک استپ در خط انتقال استفاده شود، بک استپ زمانی که الکتروموتور به هردلیلی مانند قطع برق، خرابی و. . قادر به کار کردن نباشد مانع از حرکت نوار نقاله در جهت شیب می‌شود.

مهمترین دلیل استفاده از نوار نقاله‌ها تقویت کار انسان‌ها برای جابه‌جایی مواد می‌باشد. اینکه یک نوار نقاله چگونه کار می‌ کند؟ که ما پیشنهاد میکنیم مقاله روش کار نوار نقاله  را مطالعه کنید که با روش کار این وسیله اشنا شوید

حال با روش کار تسمه نقاله تا حدود زیادی آشنا شده‌اید، بسته به نیاز و شرایط کاری ممکن است شما بخواهید از نوار نقاله استفاده کنید. شرکت درنا صنعت برتر با مدیریت مهرداد حبیبی آماده ارائه قطعات و خدمات انواع نوار نقاله با قیمت مناسب، کیفیت بالا و تضمین کالا می‌باشد، مشاوران این شرکت با مشاوره و بازدید رایگان در زمینه ساخت و تولید به شما توصیه می‌کنند که کدام قطعات و خدمات نوار نقاله برای شما مناسب است. شما می‌توانید برای دریافت خدمات نوار نقاله با شماره تماس 09121275475 – 02188840732 تماس حاصل قرمائید.

Recent Posts

  • مقالات

0 تا 100 روش کار نوار نقاله + نکات مهم در هنگام کار

شاید بسیاری از مردم با شنیدن اسم نوار نقاله هیچ دیدی نسبت به این وسیله…

2 سال ago
  • مقالات

آموزش ساخت نوار نقاله + نکات طراحی و ساخت کانوایر

نوار نقاله‌ ها سیستم‌ های کارآمدی هستند که کار انتقال مواد را بر عهده دارند.…

2 سال ago
  • مقالات

0 تا 100 تسمه نقاله چیست؟ + انواع تسمه نوار نقاله

تسمه نوار نقاله یکی از وسایل کاربردی در صنایع به شمار می‌رود. اکثر شما عزیزان…

3 سال ago
  • مقالات

0 تا 100 انواع تسمه صنعتی + کاربرد تسمه چیست؟

تسمه‌ ها یکی از قطعات پرکاربرد و از بخش‌های اصلی ماشین‌ آلات، دستگاه‌ های صنعتی…

3 سال ago
  • مقالات

تسمه نوار نقاله pvc چیست؟ انواع نوار نقاله پی وی سی + قیمت تسمه نقاله pvc

تسمه نوار نقاله pvc یکی از پرکاربردترین تسمه نقاله‌ های موجود در بازار است. به…

3 سال ago
  • مقالات

0 تا 100 نوار نقاله چیست؟ بهترین انواع نوار نقاله + با کیفیت‌ ترین کانوایر

در این مقاله قصد داریم درباره محصولی به نام نوار نقاله صحبت کنیم. انواع نوار…

3 سال ago